CONTENTS OF Vol. 30, No. 2-4, 2005£35 Please read our terms and conditions before purchase. |
|||
GALINA YEMELIANOVA: Islam in Russia ABSTRACT: Although Russia is widely associated with
Orthodox Christianity, it is also home for over 14 million Muslims.
Russias major Muslim enclaves are situated in the Volga Urals,
the North Caucasus and Central Russia. Russias Muslims vary significantly
in terms of their particular historical evolution, their ethnic make-up,
their level of Islamization, their relations with Russian culture and
with the Russian political centre in particular. At the same time, they
bear scars of more than a century of Russian and Soviet political and
cultural domination, with significantly mutated their Islamic beliefs
and way of life and turned them, together with other Muslims of the
former USSR, into a specific social entity, the ex-Soviet Muslims.
JEAN A. BERLIE: Islamic education in Myanmar (Burma) ABSTRACT: This paper describes two particular systems of formal Islamic education: Kengtung enclave defined as an elementary teaching and Yangons (Rangoon) more complex system of education.
MOHAMED GUENAD: Lecture dans la vie du maître à penser de lIslam contemporain: Sayyid Qutb RÉSUMÉ: Sayyid Qutb lun des penseurs musulmans les plus influents du XXéme siècle, au sein du mouvement fondamentaliste militant en Egypte et dans le monde, par ses écrits en particulier, ses théories sur la jàhiliyya (barbarie), hàkimiyya (souveraineté). Cest une lecture dans la vie et la pensée, du poète, léducateur, le journaliste, le critique littéraire et lun des penseur du mouvement islamique contemporain exécuté en 1966 par Nasser pour conspiration. Cet article met la lumière sur les facteurs de transformation intellectuelle de Qutb avant juillet 1952 et son apparition comme lun des principaux idéologues des Frères Musulmans. Donc, une vue densemble de la vie de Qutb est présentée.
HÉLENA DE FELIPI: Spain in Morocco in the 19th and 20th centuries: Providentiality and Colonization ABSTRACT: Spanish presence in Morocco since the end
of 19th century and the following protectorate (1912-1956) favoured
the publication of many works on this country as well as its inhabitants
and their manners and customs.
ODILE MOREAU: Une Mission Militaire Ottomane au Maroc au début du 20e siècle RÉSUMÉ: Le présent article vise à aider à la compréhension des vicissitudes des relations entre le Maroc et lEmpire ottoman, en posant lhypothèse de la pleine participation du Maroc à lespace musulman et de ses interactions avec le monde ottoman. Cette étude de cas présente une délégation dexperts ottomans qui se rendit au Maroc au début du 20e siècle. A travers le jeu des acteurs, elle permet détudier les mécanismes de mise en oeuvre de la résistance opposée par le Maroc aux ambitions françaises et les alliances quelle suscite au Maroc. En effet, dès son arrivée au Maroc, la menace du renvoi de cette « mission militaire » ottomane par les autorités françaises fut à lordre du jour. Nous essayerons de comprendre pourquoi.
|
|||
The Maghreb Review is available only by
subscription |